©2019 Mindfulness in de klas 

mindfulness?

Wat is

Wat is mindfulness?

Mindfulness 
in de klas

Mindfulness 

in de klas

Wat is mindfulness?

Trainers

Training voor het Voortgezet Onderwijs en MBO

Training voor jongeren,
in Elswout - Overveen 

Curriculum

Ervaar

Contact

Agenda

 
Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent zoiets als opmerkzaam zijn:

 

je volledig bewust zijn van de huidige ervaring, van moment tot moment, hoe die zich ook aandient - goed of slecht.

Wat oefen je
met mindfulness?

Door verschillende oefeningen te doen word je je o.a. meer bewust van wat zich in jouw lichaam afspeelt.

 

Je wordt bewuster van je gedachten, je emoties, de gevoelens in je lichaam en je reacties.

Hoe zou het je
kunnen helpen?

Als je bewuster bent van wat er gebeurt in je lichaam dan kun je bijvoorbeeld herkennen wanneer je aan het piekeren of stressen bent.

 

Je kunt dan ook beter beslissen wat passend is om te doen op dat moment.

Voorbeelden uit de training.

Piekeren

Voorbeeld 1: Gedurende de dag hebben we veel gedachten, sommige zijn gewoon leuk of laten ons dagdromen.

 

Andere gedachten, vaak negatieve, houden ons in hun greep. We kunnen ze niet loslaten en als een soort koe zitten we deze gedachten te herkauwen. We kunnen ons bijvoorbeeld zorgen om iets maken of spijt hebben van iets. 

Misschien herken je dit: 's avonds in bed, zonder afleiding, kan piekeren er voor zorgen dat je niet in slaap valt of dat je onrustig slaapt.

 

Het kan ook zijn dat je niet eens door hebt dat je aan het piekeren bent.

In de training die wij geven is dit één van de thema's en leren we je hoe je piekeren kunt herkennen plus een oefening die je op pieker-momenten kunt doen, bijvoorbeeld 
voor het slapen gaan.

 

Misschien kun je leren te ont-piekeren.

Stress

Voorbeeld 2: Stress is niet persé negatief. Soms hebben we gewoon een beetje stress nodig om te kunnen presteren. 

Maar het kan ook zijn dat je voorbij gaat aan de stresssignalen van jouw lichaam, waardoor je teveel stress krijgt. 

Waaraan merk jij eigenlijk dat je (teveel) stress hebt? Waar voel je dat? In je buik? Schouders of nek? Misschien je rug of hoofd? Of ben je je er eigenlijk helemaal niet zo bewust van de plekken waar jij stress voelt in je lichaam.

En hoe reageer jij op stress? Handel je automatisch? Waardoor je misschien meer stress toevoegt? Of ben je in staat om te bewust te reageren op de stresssignalen en kun je beslissen wat het meest passend is om te doen op dit moment? 

In de training gaan we samen met jou dit onderwerp verkennen.